Kolej połączy Bytom z Rudą Śląską i Zabrzem. "To coś, czego oczekują od nas mieszkańcy"
Pierwszym krokiem będzie opracowanie studium projektowo technicznego, a następnie zawarcie umów z wyłonionym w drodze zamówienia publicznego wykonawcą. Budowa nowych linii kolejowych i łącznic: Kuźnica-Bytom oraz Bobrek Wschód ma rozpocząć się w 2026 roku i trwać dwa lata.
- Szybkie i bezkolizyjne połączenia między miastami to coś, czego oczekują od nas mieszkańcy i przedsiębiorcy. Bez rozwoju połączeń kolejowych nie rozwiniemy mobilności w Metropolii - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
- Na budowie nowej linii kolejowej najwięcej zyskają mieszkańcy Bytomia-Bobrka i Bytomia-Szombierek oraz dzielnicy Rudy Śląskiej - Orzegowa, którzy będą mogli bezpośrednio dojechać do Zabrza, Katowic, ale również Gliwic - dodaje Małgorzata Węgiel-Wnuk, rzecznik prasowa Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Nowe połączenie kolejowe Bytom-Ruda Śląska-Zabrze Archiwum Urzędu Miejskiego w Bytomiu/Hubert Klimek
Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania przetargowego zrealizuje spółka PKP PLK. Gmina Bytom pokryje 25 proc. netto kosztów kwalifikowanych związanych z opracowaniem Studium Projektowo-Technicznego, zaś pozostałe 75 proc. pokryje spółka PKP PLK.
Przypomnijmy, że w marcu rozpoczęła się długo oczekiwana przez pasażerów modernizacja linii nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Bytom - Nakło Śląskie. Przebudowana zostanie nie tylko infrastruktura torowa, sieć trakcyjna, rozjazdy i wiadukty kolejowe, ale też hala peronowa dworca PKP w Bytomiu oraz przystanki Bytom Karb i Bytom Północny.
Modernizacja obejmie m.in. obejmie przesunięcie stacji Bytom Północny o około 500 metrów w kierunku ul. Strzelców Bytomskich - tak, by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.
W ubiegłym roku zakończyły się prace torowe na odcinku Bytom - Zabrze Biskupice i Zabrze Biskupice - Maciejów Północny, które znajdują się na trasie z Bytomia do Gliwic. To oznacza, że pociągi towarowe mogą tam jeździć z prędkością do 100 km/h, a więc trzy razy szybciej niż dotychczas.
Koncepcja Kolei Metropolitalnej zakłada rozwój transportu kolejowego z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury. Taka właśnie istnieje na linii Bytom - Gliwice, a dodatkowym atutem tej trasy jest fakt, że po jej modernizacji skrócił się czas podróży, który z Bytomia do Gliwic wynosi obecnie około 16-17 minut.
- Szydło o Żelaznej Kopule. "To jest tak głupia wypowiedź, że nóż się w kieszeni otwiera"
- Dzieci z DPS-u na kolanach szorowały kościół. Nowe informacje w głośnej sprawie
- Impreza Zjednoczonej Prawicy w rocznicę katastrofy smoleńskiej. Wezwano Straż Marszałkowską
- TV Republika, Popek i "Wstajemy". Obejrzeliśmy nową śniadaniówkę, żebyście wy nie musieli
- Generał upomina Dudę. "Nasze niebo nie jest w pełni zabezpieczone"
- Kamiński pojawi się przed komisją śledczą? Zaapelował do posła Szczerby
- Poszukiwany Rafał Z. zatrzymany. 43-latek podejrzewany jest o zabójstwo żony
- Napad na kantor w Chodzieży. Policja szuka sprawcy
- Duda spotka się z Trumpem. "Gra na dwóch fortepianach". Jest jednak małe "ale"
- Donald Tusk wyróżniony. Polski premier wśród najbardziej wpływowych ludzi świata