Zamiast ośmiu minut, pół godziny stania w korku. Ruszył remont najbardziej ruchliwej trasy na Śląsku

REKLAMA
Bogdan Widawka
W poniedziałek rozpoczął się remont drogi ekspresowej S86 między Sosnowcem a Katowicami. Zgodnie z przewidywaniami od rana tworzyły się tu gigantyczne korki. To najbardziej ruchliwa ulica w regionie. Do kiedy potrwają utrudnienia?
REKLAMA
Zobacz wideo

Przy normalnym natężeniu ruchu - przed remontem - podróż trasą S86 z Sosnowca do Katowic trwała około 7-8 minut. W poniedziałek, podczas porannego szczytu komunikacyjnego, przejazd tego odcinka zajmował ponad pół godziny, a kierowcy jadący z Dąbrowy Górniczej musieli spędzić w korkach nawet godzinę. 

REKLAMA

Ostatnie remonty na drodze ekspresowej między Sosnowcem a Katowicami Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonywała w latach 2008 i 2009. - Standardem w GDDKiA jest, że na autostradach i drogach ekspresowych planuje się wykonanie zabiegów odświeżających po co najmniej 10 latach, bo taka jest trwałość nawierzchni ścieralnej - tłumaczy Marek Prusak, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach

- Dokonujemy okresowo oceny stanu nawierzchni w czterostopniowej skali. Szczególnie ważne są wyniki szorstkości, czyli parametru, który decyduje o tym, czy samochód porusza się bezpiecznie po nawierzchni. Wyniki nawierzchni na S86 znalazły się w przedostatniej klasie. To oznacza, że powinniśmy zaplanować i wykonać zabiegi poprawiające stan nawierzchni tak, żeby nie dopuścić do sytuacji, kiedy szorstkość będzie na tyle zła, że trzeba będzie przeprowadzić remont w trybie awaryjnym - wyjaśnia dalej Prusak.

Zmiany w organizacji ruchu

Drogowcy na trasie ekspresowej S86 pojawili się już w piątek. Rozstawili specjalne wyświetlacze informujące kierowców o rozpoczynającym się remoncie i o rekomendowanych objazdach. Zmieniło się też oznakowanie poziome, które w poniedziałek zostało uzupełnione o pionowe. Został też wprowadzony limit dopuszczalnej prędkości do 60 km/h oraz zakaz wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe i autobusy.

Pierwszy etap prac to frezowanie nawierzchni jezdni na odcinku od węzła przy Szpitalu Wojewódzkim im. Św. Barbary w Sosnowcu do węzła w Katowicach, w rejonie sklepu IKEA. Po zakończeniu tych prac,  frezowaniu zostanie poddany ten sam odcinek w przeciwnym kierunku. Kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy w każdym z kierunków.

REKLAMA

- Trasa jest bardzo ruchliwa, więc prace będą się odbywały non stop, w dzień i w nocy z zachowaniem ciszy nocnej, aby osobom mieszkającym w otoczeniu drogi nie zakłócać nocnego wypoczynku - tłumaczy Prusak.

Remont pasów lewych i środkowych na obu jezdniach powinien zakończyć się do połowy października. Później ruch zostanie przeniesiony na wyremontowane pasy jezdni, a następnie rozpocznie się remont pasa prawego i awaryjnego. Zakończenie remontu tego odcinka powinno nastąpić do 15 listopada. Drogowcy zastrzegają, że w przypadku niesprzyjającej pogody, jak deszcz, mróz czy silny wiatr, terminy realizacji remontów mogą się zmienić.

- Mamy świadomość, że remont spowoduje utrudnienia. (...) Niestety wykonanie tych prac jest niezbędne. Odroczenie lub przesunięcie tego remontu na później mogłoby oznaczać zwiększenie jego zakresu, a tym samym wydłużenie czasu robót i utrudnień, i co również istotne, zwiększenie jego kosztów - wyjaśnia nasz rozmówca.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

TOK FM PREMIUM

REKLAMA
REKLAMA
Copyright © Grupa Radiowa Agory