Coraz bliżej do otwarcia tunelu w Świnoujściu. Szykuje się komunikacyjna rewolucja
Po otwarciu tunelu pod Świną zamknięta zostanie przeprawa promowa Karsiborami, w tej chwili funkcjonująca jako ogólnodostępna. Z kolei przeprawa Bielikami w ścisłym centrum miasta zostanie udostępniona dla wszystkich. W tej chwili z Bielików korzystać mogą tylko mieszkańcy Świnoujścia. - Promy staną się tylko jedną z alternatyw komunikacji, zwiększy się płynność przejazdu, znikną wielokilometrowe kolejki, które dawały się we znaki zwykle w czasie sezonu turystycznego - wylicza rzecznik prezydenta Świnoujścia Jarosław Jaz.
Promy dla rowerzystów i turystów
Po otwarciu tunelu całkowicie zmieni się siatka komunikacji miejskiej w Świnoujściu. Pojawią się nowe linie, które pojadą tunelem. - Najdłuższa linia autobusowa, która będzie łączyć najdalej oddalone części miasta, będzie liczyć niemal 40 kilometrów - wylicza Jaz. Świnoujście zakupi też dodatkowe nowe autobusy: trzy niskoemisyjne i cztery elektryczne.
Tunelem łączącym wyspy Uznam i Wolin nie pojedziemy rowerami - także z myślą o tym środku transportu nadal pływać będą promy Bielik. Przeprawa pozostanie dla wszystkich bezpłatna. Nadal będzie można wjechać na pokład promu samochodem. - Zdajemy sobie sprawę z tego, że dla wielu turystów jest to atrakcja - uśmiecha się rzecznik prezydenta Świnoujścia.
W Tunelu pod Świną i na drogach dojazdowych znajdą się aż 143 kamery. - Oczywiście ze względów bezpieczeństwa. Kamery będą połączone z systemami bezpieczeństwa, które w razie potrzeby będą uruchamiać odpowiednie procedury - mówi Jaz. W samym tunelu obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 50km/h. Przestrzegania tego ograniczenia także pilnować będą kamery odcinkowego pomiaru prędkości.
Tunel w liczbach
Najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce jest prawie gotowa. Tunelem pod Świną już testowo przejeżdżały pierwsze samochody, a mieszkańcy i turyści tunelem pojadą na przełomie maja i czerwca. To będzie wyczekiwana przez dziesięciolecia komunikacyjna rewolucja. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to 3,2 km, a samego tunelu - 1,5 km.
Koszt budowy tunelu pod Świną, miedzy wyspami Wolin i Uznam, to ponad 912 mln złotych, z czego przeszło 775 mln złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
- Co Rosja ma u polskich granic? Ekspert wybuchnął śmiechem. "Ta rozmowa może trwać 30 sekund"
- Kultowa polska firma poszła pod młotek. Nie ma chętnych na ratunek
- Awantura na konferencji. Poszło o aferę wizową. Schreiber nie wytrzymał. "To jakaś komedia jest"
- Tajemnicza dymisja generała Gromadzińskiego. "Złote dziecko" Błaszczaka
- Maryja z tęczową aureolą obraża uczucia religijne? Sąd nie miał wątpliwości
- Wyborcy się niecierpliwią. Największe kłopoty ma Trzecia Droga [RAPORT]
- ChatGPT zastąpi lekarzy? Sztuczna inteligencja jest 10 razy szybsza
- Niepokojąca rola Ewy Wrzosek w procesie przejmowania mediów publicznych. WP: Wnioski powstały poza prokuraturą
- Tak Pablo Morales zaistniał w debacie warszawskiej. Jest reakcja Trzaskowskiego
- Mniej mam, ale wszystkim dam. Ostróda w gorączce obietnic wyborczych