Coraz bliżej do otwarcia tunelu w Świnoujściu. Szykuje się komunikacyjna rewolucja

Świnoujście szykuje się do otwarcia tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam. Pierwsze auta przejadą tędy na przełomie maja i czerwca. Mieszkańców i turystów czeka komunikacyjna rewolucja. Promy nie znikną całkowicie z krajobrazu Świnoujścia - Bieliki pozostaną dla pieszych, rowerzystów i jako atrakcja turystyczna.
Zobacz wideo

Po otwarciu tunelu pod Świną zamknięta zostanie przeprawa promowa Karsiborami, w tej chwili funkcjonująca jako ogólnodostępna. Z kolei przeprawa Bielikami w ścisłym centrum miasta zostanie udostępniona dla wszystkich. W tej chwili z Bielików korzystać mogą tylko mieszkańcy Świnoujścia. - Promy staną się tylko jedną z alternatyw komunikacji, zwiększy się płynność przejazdu, znikną wielokilometrowe kolejki, które dawały się we znaki zwykle w czasie sezonu turystycznego - wylicza rzecznik prezydenta Świnoujścia Jarosław Jaz.

Promy dla rowerzystów i turystów

Po otwarciu tunelu całkowicie zmieni się siatka komunikacji miejskiej w Świnoujściu. Pojawią się nowe linie, które pojadą tunelem. - Najdłuższa linia autobusowa, która będzie łączyć najdalej oddalone części miasta, będzie liczyć niemal 40 kilometrów - wylicza Jaz. Świnoujście zakupi też dodatkowe nowe autobusy: trzy niskoemisyjne i cztery elektryczne.

Tunelem łączącym wyspy Uznam i Wolin nie pojedziemy rowerami - także z myślą o tym środku transportu nadal pływać będą promy Bielik. Przeprawa pozostanie dla wszystkich bezpłatna. Nadal będzie można wjechać na pokład promu samochodem. - Zdajemy sobie sprawę z tego, że dla wielu turystów jest to atrakcja - uśmiecha się rzecznik prezydenta Świnoujścia.

W Tunelu pod Świną i na drogach dojazdowych znajdą się aż 143 kamery. - Oczywiście ze względów bezpieczeństwa. Kamery będą połączone z systemami bezpieczeństwa, które w razie potrzeby będą uruchamiać odpowiednie procedury - mówi Jaz. W samym tunelu obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 50km/h. Przestrzegania tego ograniczenia także pilnować będą kamery odcinkowego pomiaru prędkości.

Tunel w liczbach

Najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce jest prawie gotowa. Tunelem pod Świną już testowo przejeżdżały pierwsze samochody, a mieszkańcy i turyści tunelem pojadą na przełomie maja i czerwca. To będzie wyczekiwana przez dziesięciolecia komunikacyjna rewolucja. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to 3,2 km, a samego tunelu - 1,5 km.

Koszt budowy tunelu pod Świną, miedzy wyspami Wolin i Uznam, to ponad 912 mln złotych, z czego przeszło 775 mln złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny