Szczecin. Jedyny taki most kolejowy w Europie przechodzi do historii
Most nad Regalicą został zbudowany w 1877 roku, wraz z linią kolejową nr 273 Wrocław - Szczecin. Piąte przęsło było wówczas obrotowe, a podczas modernizacji w latach 1933-1935 zostało zastąpione przęsłem zwodzonym. W 1945 roku, podobnie jak inne mosty w mieście, został wysadzony w powietrze przez wycofujących się Niemców. Polacy zrekonstruowali go w 1949 roku.
Co ciekawe, na moście nie ma pełnej elektryfikacji, dlatego pociągi elektryczne przejeżdżają tędy siłą rozpędu.
Wąskie gardło
Most nad Regalicą składa się właśnie z pięciu przęseł - jego całkowita długość to ok. 262 metry. Przęsło zwodzone ma około 17,5 metra. Było ono podnoszone, by przepłynąć mogły większe jednostki. Od jakiegoś czasu przęsło zaczęło się psuć, co utrudniało żeglugę. Między innymi dlatego podjęto decyzję o budowie nowego mostu. Umowę podpisano we wrześniu ubiegłego roku.
Nowy most powstaje tuż obok tego historycznego. Jego koszt to około 280 mln złotych. - W końcu będzie dwutorowy oraz wyższy [przez stary most przebiegł tylko jeden tor - red.] - mówi dyrektor Wód Polskich w Szczecinie Marek Duklanowski. - Dojdziemy do 6,20 m i to nie będzie w żaden sposób limitowało ruchu pociągów i ruchu jednostek śródlądowych. Dołożony drugi tor będzie z kolei umożliwiał kursowanie w dwóch kierunkach na odcinku Szczecin-Gryfino - dodaje.
Środki na budowę nowego mostu pochodzą w dużej mierze z pożyczki Banku Światowego, a także unijnych środków.
Rok z kłopotami
Na początku stycznia, wraz ze zmianą rozkładu jazdy PKP, pociągi na rok znikną z Podjuch, a cały ruch na trasie Szczecin-Gryfino, pasażerski i towarowy (także węglarki), pojedzie przez Szczecin-Dąbie.
- Wykonawca tej budowy, firma Budimex, będzie mogła przystąpić do częściowej rozbiórki mostu. Po kolei, przęsło po przęśle, będzie on rozbierany - planuje Duklanowski. Most nie zostanie jednak zniszczony w całości, ponieważ historyczne przęsło zwodzone ma być zachowane jako zabytek. Za rok pierwsze pociągi powinny pojechać wybudowanym tuż obok, nowym mostem w Szczecinie Podjuchach.
-
Molestował nieletnich i współpracował z SB. Kim był "bankier" Jana Pawła II? "Żył jak pączek w maśle"
-
"Trwa walka nerwów". Gen. Bąk wskazuje, kiedy spodziewać się "istotnych zmian" na ukraińskim froncie
-
Poseł Rutka cytuje hejterskie teksty z TVP. O kim mowa? Karolina Lewicka zgadła od razu
-
W Holandii stworzyli cmentarz, bo Polki "zaczęły pytać, jak mogą pożegnać swoje dzieci"
-
Katolicka "sekta" w Częstochowie. "Wieczorem wybuchały krzyki dzieci, płacz i odgłosy uderzeń"
- "Wizyta Putina w Mariupolu to teatrzyk". Ekspertka o "wiosce putinowskiej"
- Dawid Kubacki kończy sezon. "Nie to jest teraz najważniejsze"
- Ile może dorobić emeryt w 2023 r.? Od 1 marca obowiązują nowe limity
- Dni wolne w 2023 roku. Kiedy warto zrobić sobie długi weekend?
- Waloryzacja emerytur 2023. Na takie podwyżki mogą liczyć seniorzy