Szczeciński rower miejski wyjeżdża za miasto. I to legalnie. "Dostajemy pytania z kolejnych chętnych gmin"

W Szczecinie przybywa stacji roweru miejskiego. Co ciekawe, za chwilę pierwsze cztery stacje pojawią się także poza miastem... W ten sposób Szczeciński Rower Miejski Bike_S staje się metropolitalny.
Zobacz wideo

Najnowsze strefy postoju to: Unii Lubelskiej - Szpital, Wojska Polskiego - Unii Lubelskiej i Grudziądzka - Szpital Pomorzany. To oznacza, że w mieście jest już 101 stref, w których możemy wypożyczać i zwracać rower. Co prawda rowery miejskie czwartej generacji wyposażone są w GPS i można je odstawiać w dowolnym miejscu, ale tylko zaparkowanie w wyznaczonej strefie nie generuje dodatkowej opłaty. W przeciwnym razie trzeba zapłacić 10 zł.

Jednocześnie jeśli zgarniemy taki rower z ulicy, a po wypożyczeniu odstawimy go w strefie, to konto użytkownika jest doładowane kwotą 5 zł. Z obserwacji wynika, że taki system się sprawdza, bo rowery miejskie, w przeciwieństwie do hulajnóg, nie walają się po całym mieście.

Widywane także poza miastem

Zielone rowery z logo Szczecina widywane są także w ościennych miejscowościach. Coraz więcej użytkowników, mimo dodatkowej opłaty, decyduje się na taki środek transportu. To z jednej strony ekologiczne, z drugiej ekonomiczne podejście - jeśli weźmiemy pod uwagę rosnące ceny paliw. Poza tym Szczecin jest cały rozkopany i często to właśnie rower okazuje się najszybszym środkiem transportu. Warto jednak pamiętać, że zwrot jednego z 800 rowerów poza strefą funkcjonowania Bike_S to dodatkowy koszt 200 zł. Użytkownicy mogą je oczywiście wypożyczać na dłużej, płacąc 6 groszy za każdą minutę.

Od 1 lipca do systemu dołączy gmina Dobra, w której przygotowane są cztery strefy postoju: Wołczkowo rondo, Bezrzecze przy ulicy Górnej (parking) i Mierzyn - Biblioteka, Mierzyn - Szkoła. Dobra w powiecie polickim to miejsce ściśle sąsiadujące ze Szczecinem, które często bywa nazywane sypialnią Szczecina. - Umowa z Gminą Dobra podpisana została do końca roku, na jej podstawie do systemu dołożonych zostanie kolejnych 30 rowerów, na których, poza standardowymi oznaczenia, znajdzie się też herb gminy. Oczywiście podróżować pomiędzy Dobrą a Szczecinem będzie można dowolnymi egzemplarzami rowerów miejskich - podkreśla Wojciech Jachim ze spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, operatora systemu Bike_S.

Przyznaje też, że kolejne gminy pytają o możliwość utworzenia stref postoju roweru miejskiego na ich terenie, a tym samym powiększenia strefy funkcjonowania Bike_S. - Na razie skupiamy się na Gminie Dobra, mam nadzieję, że w kolejnym roku na podstawie doświadczeń będziemy kontynuowali tę współpracę i wtedy pomyślimy, co dalej - ucina rzecznik.

Kolejne parkingi rowerowe w Szczecinie

Do 101 funkcjonujących stref postoju Bike-S za chwilę dojdą kolejne: Nabrzeże Celne i Trasa Zamkowa (pod wiaduktami na Starym Mieście). Jest też kilka stref, które zostaną uruchomione, jak tylko zakończą się trwające tam prace drogowe czy budowlane: Plac Rodła - Wyzwolenia, Plac Zgody, Rondo Sybiraków, Fabryka Wody, Kutrzeby.

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny