Szczecin. Koniec z wąskim gardłem w drodze nad morze. Po pięciu latach!

Świetna wiadomość dla kierowców przed weekendem. Koniec z wąskim gardłem na węźle Kijewo, czyli na A6/S3, na wysokości Szczecina. W piątki i niedziele kilkukilometrowe korki były tu gwarantowane. Teraz będzie można jechać płynnie - dwoma pasami - w kierunku morza i z powrotem. Uwaga na ograniczenia prędkości. Policyjny dron czyha w powietrzu.
Zobacz wideo

Przebudowa nieszczęsnego węzła Kijewo rozpoczęła się w 2017 roku i od tamtej pory kierowcy narażeni są na ciągłe korki w tej okolicy. W wakacyjne weekendy korek u zbiegi A6 i S3, w wąskim gardle w okolicach Szczecina, miewał nawet ponad 20 kilometrów.

Węzeł Kijewo powinien być gotowy dawno temu, ale firma, która wygrała pierwszy przetarg - Energopol Szczecin - po wykonaniu 20 proc. prac zeszła z placu budowy i ostatecznie zbankrutowała. Kolejne firmy weszły na budowę dopiero po długich miesiącach i dopełnieniu procedur. 

GDDKiA zdecydowała, że inwestycja zostanie dokończona w trzech etapach. Budowę wiaduktu w ciągu DK10 zrealizowała firma KBI (koszt to 7,3 mln zł). Na wykonawcę drugiego etapu - jezdni DK10 w stronę Szczecina wraz z łącznicami Stargard - Świnoujście i Świnoujście - Szczecin - wybrano Strabag (tu koszt prac wyniósł 32 mln zł). Budową nowego wiaduktu na jezdni DK10 w stronę Stargardu, przebudową jezdni autostrady A6 oraz pozostałych łącznic i jezdni rozprowadzających w ciągu autostrady A6 zajęła się z kolei firma Budimex - te prace kosztować będą 59 mln zł, a zakończą się w lipcu.

Po dwa pasy w każdym kierunku, a w powietrzu dron

W czwartek (2 czerwca) nastąpiła zmiana organizacji ruchu na węźle Kijewo, na jezdni w kierunku morza. Natomiast w piątek (3 czerwca) w przeciwnym kierunku. W efekcie kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy.

- Ale węzeł Kijewo to nadal plac budowy - zastrzega Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA w Szczecinie. - Ciągle będzie to przejazd z ograniczeniem prędkości i wygrodzonym pasem awaryjnym. Okresowo będą jeszcze wprowadzane dodatkowe zawężenia, ale poza weekendami. W drugiej połowie czerwca, po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, planowane jest wdrożenie docelowej organizacji ruchu - dodaje przedstawiciel drogowców.

Mniejsze utrudnienia na autostradzie A6 nie oznaczają jeszcze całkowitego zakończenia prac. Możliwy jest ruch pojazdów budowy w związku z pracami wykończeniowymi i porządkowymi. Na przejeździe przez węzeł będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km/h.

Podczas zmiany organizacji ruchu - w najbliższych tygodniach - na węźle należy się liczyć ze zwiększoną obecnością policji. Będą prowadzone kontrole, także z użyciem drona. 

Apel o ostrożność

GDDKiA w Szczecinie apeluje do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności i stosowanie się do ograniczeń wynikających z tymczasowej organizacji ruchu. Wciąż będą zamknięte łącznice relacji Stargard-Kołbaskowo i Gdańsk-Stargard oraz zwężona jezdnia DK10 z trzech do dwóch pasów ruchu. Wprowadzenie stałej organizacji ruchu, co będzie oznaczało pełne otwarcie węzła, planowane jest w drugiej połowie czerwca. Podczas wakacji przejazd odbywać się będzie już bez utrudnień. Ma to nastąpić przed kontraktowym terminem zakończenia prac, który przypada na 18 lipca 2022 roku.

Węzeł po nowemu

Węzeł Szczecin Kijewo stanowi połączenie autostrady A6 z DK10. Jest to również główny węzeł łączący Szczecin z siecią autostrad i dróg ekspresowych. Węzeł został wybudowany w latach 30. ubiegłego wieku, a następnie rozbudowany w latach 70. i 80.

Jego przebudowa obejmuje wykonanie nowych, szerszych wiaduktów, pod którymi jest miejsce nie tylko na dwie jezdnie autostrady, ale także na nowe jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. W rejonie węzła starą, betonową nawierzchnię autostrady zastąpiła nowa nawierzchnia bitumiczna. Nowe łącznice mają łagodniejsze łuki oraz pasy włączeń i wyłączeń, których dotychczas brakowało. W efekcie powstał większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny