Szczecin. Mgła już nie zaskoczy pasażerów. Będą zmiany na lotnisku w Goleniowie

Mgła już nie zaskoczy pasażerów na lotnisku Szczecin-Goleniów. Rozpoczyna się inwestycja w system ILS drugiej kategorii, który pozwoli samolotom lądować nawet w bardzo niesprzyjających warunkach pogodowych.
Zobacz wideo

System świetlny na podszczecińskim lotnisku ma już 20 lat. Obecnie pozwala na lądowanie, kiedy widoczność pozioma wynosi około 600 metrów, a pionowa - 90 metrów. Dostosowanie do nowych standardów, czyli ILS drugiej kategorii, ma to poprawić i umożliwić lądowanie nawet wtedy, gdy widoczność będzie dwa razy gorsza (pozioma - 250 metrów, a pionowa - 30). Inwestycja pochłonie około 10 mln euro. Władze portu przekonują, że jest niezbędna, by przyciągnąć kolejne linie lotnicze, ale także dać komfort pasażerom.

- Każda linia lotnicza, która myśli poważnie o lotnisku i chce zwiększać częstotliwość, musi mieć pewność, że bez względu na warunki pogodowe, samolot z pasażerami na pokładzie będzie mógł wylądować i nie będzie musiał odlatywać na lotnisko zapasowe - mówi Krzysztof Domagalski z Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów.

Bywało różnie

Jesienią i zimą kilkanaście samolotów rocznie - zamiast pod Szczecinem - lądowało na przykład w Poznaniu. Utrudnienia były spowodowane najczęściej mgłą, która ograniczała widoczność. Zdarzały się także sytuacje, że samolot nie mógł wystartować. W przypadku aż 95 proc. odwołanych lotów z Goleniowa powodem też była zła pogoda.

Nowy system oświetlenia ma być gotowy we wrześniu przyszłego roku. Wtedy mgła czy silny deszcz przestaną być problemem. - Sama inwestycja z poprzedzającym ją przetargiem to jedno, ale później czeka nas kilkumiesięczny proces certyfikacji i odbiorów, zanim dostaniemy zielone światło na ogłoszenie liniom lotniczym: "od dzisiaj możecie lądować w gorszych warunkach" - kwituje Krzysztof Domagalski.

Ze Szczecina-Goleniowa do Warszawy-Modlina

Tania linia lotnicza Ryanair uruchomiła w majówkę nowe połączenie ze Szczecina do Warszawy. To pięć połączeń tygodniowo. - W sezonie letnim Ryanair będzie oferował ze Szczecina cztery trasy i 16 połączeń tygodniowo: do Krakowa, Warszawy, Londynu i Dublina - wyliczała Olga Pawlonka, dyrektorka sprzedaży i marketingu linii Ryanair na Europę Środkowowschodnią.

Warto dodać, że nowe połączenie z Warszawą to alternatywa dla PKP. Z powodu remontów torów podróż pociągiem na trasie ze Szczecina do stolicy zajmuje około ośmiu godzin. Dodatkowo prywatna linia lotnicza sprawiła, że państwowy przewoźnik LOT zmuszony był obniżyć ceny. Za bilety ze Szczecina na Lotnisko Chopina zapłacić trzeba było nawet powyżej 500 zł, teraz można trafić bilety za około 150 zł.

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny