Ekostrady i parkingi. Gdańsk chce rowerowej rewolucji i pyta mieszkańców, co oni na to
W Gdańsku chcą sprawić, by mieszkańcy zaczęli postrzegać rower nie tylko jako sposób na rekreację, ale też codzienny środek transportu - do pracy czy szkoły. "STeR" w nowej odsłonie ma to ułatwić. Jak mówi Jarosław Wincek z Biura Rozwoju Gdańska, ten dokument to zarówno drobne poprawki, jak i potężne zmiany.
- Rewolucją jest na pewno pojawienie się ekostrad. Wprowadzamy je po to, żeby uwzględnić nowe środki poruszania się po mieście, na przykład hulajnogi elektryczne czy więcej rowerów elektrycznych - podaje. Wspomniane ekostrady mają być wydzielonymi drogami rowerowymi z minimalną liczbą punktów kolizji z ulicami i chodnikami. Ich celem ma być stworzenie realnej alternatywy dla samochodów.
- Chcielibyśmy, żeby te trasy rzeczywiście umożliwiały wygodny i szybki ruch tranzytowy. Żeby przejazd rowerem czy jakimś urządzeniem transportu osobistego na odległość kilkunastu kilometrów miał porównywalny czas do transportu indywidualnego czy zbiorowego - dopowiada Wincek.
Bardziej kompleksowe spojrzenie
Aktualizacja Systemu Tras Rowerowych dla Gdańska zastępuje dwa dokumenty kształtujące politykę rowerową w mieście. - Chodzi o System Tras Rowerowych Dla Gdańska - "STeR", dokument strategiczny z 2011 roku oraz Strategię Realizacji Systemu Tras Rowerowych dla Gdańska - "SR STeR" - tłumaczy Katarzyna Błaszkowska z Biura Rozwoju Gdańska.
- Mapa "STeR 2.0" przedstawia wizję kompletnego systemu tras rowerowych w oparciu o docelowy układ transportowy Gdańska. Wskazuje też kierunek przekształceń poszczególnych tras i ich połączenia - precyzuje urzędniczka.
Setki kilometrów dla rowerów
Sieć dróg rowerowych w Gdańsku liczy w tej chwili łącznie ponad 860 kilometrów. W tej liczbie ponad 130 kilometrów to wydzielone drogi rowerowe, a ponad 600 kilometrów stanowią ulice z uspokojonym ruchem, o dopuszczalnej prędkości maksymalnej nie większej niż 30 km/h. "STeR" ma wskazać, jak tę sieć uzupełnić.
- Chcielibyśmy docelowo uzyskać 65 kilometrów tras w standardzie ekostrady, 140 kilometrów tras w standardzie tras głównych i oczywiście najwięcej, czyli 325 kilometrów tras zbiorczych - wylicza przedstawiciel Biura Rozwoju Gdańska.
- W Gdańsku strefy ruchu uspokojonego obejmują, według danych z 2022 roku, ponad 66 procent całej siatki ulic. Nowym elementem jest to, że wskazujemy tutaj optymalny sposób realizacji tras. Nie mówimy tylko o tym, jakiej ma być klasy, ale też jaką ma mieć formę. "STeR 2.0" zawiera także wytyczne dotyczące parkingów rowerowych - dodaje Wincek.
Dokument jest udostępniony do publicznego wglądu w Biurze Rozwoju Gdańska. Wnioski i uwagi co do jego założeń można składać do 23 czerwca 2023 roku.
-
"Roszczeniowe zetki" rozwścieczyły pracodawców. "Rozwydrzone dzieci, które nie dorosły do pracy"
-
Ludzie uciekają, a oni strzelają z armat. Ekspert o "chorej logice" Rosji
-
Francja. Atak nożownika. Sześć osób rannych, w tym czworo dzieci. "To tchórzostwo"
-
"Bujaj się Andrzej, robimy swoje". "Przetłumaczył" komentarz Kaczyńskiego na "paradę absurdu" Dudy
-
Chińczycy strącili najbogatszego człowieka świata. To zły prognostyk dla gospodarki
- Iga Świątek wygrała z Beatriz Haddad Maią. Polka w finale French Open
- Ujarzmić kobiece lęki. Czego i z jakiego powodu się boimy?
- "Kanibalizować" partie opozycyjne, czy nie? Symetryści bez ogródek o marszu 4 czerwca
- Abp Marek Jędraszewski w Boże Ciało nie zapomniał o polityce. Było o aborcji i "niektórych partiach"
- ETPC podjął decyzję w sprawie skargi ośmiu kobiet. Oskarżały Polskę o brak dostępu do aborcji