Jest przełom w sprawie MEVO. Nowe rowery mogą pojawić się jeszcze w tym roku

Operator wprowadzanego na Pomorzu systemu roweru metropolitalnego MEVO zdecydował się na zmianę dostawcy pojazdów. Jak ogłosiły samorządy odpowiedzialne za projekt, zamiast włoskiej firmy Vaimoo, której rowery okazały się wadliwe, jednoślady dostarczy firma Segway. Pierwsze MEVO mają pojawić się na Pomorzu w ciągu kilku miesięcy.
Zobacz wideo

Włoskie rowery nie zdążyły do Trójmiasta dojechać z powodu pękających ram i problemów z bateriami, które pojawiły się w podobnym systemie działającym w stolicy Szwecji. O sprawie pisaliśmy tutaj.

- Od momentu pojawienia się poważnych problemów z rowerem ze wspomaganiem elektrycznym w Sztokholmie, wspólnie z operatorem systemu - City Bike Global - intensywnie pracowaliśmy, aby Mevo 2.0 nie podzieliło losu szwedzkiego odpowiednika - przekonywał Michał Glaser, prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego. - Dzisiaj mogę powiedzieć, że podpisaliśmy aneks do umowy, dzięki któremu na ulice Obszaru Metropolitalnego wyjedzie bezpieczny rower i dużo lepszy od poprzedniego - zapewniał.

Refulacja plaży w Gdańsku, 2019 r. Szersze plaże nad Bałtykiem tuż przed wakacjami. "Historyczna rozbudowa"

Nowy dostawca

Nowym dostawcą rowerów ze wspomaganiem elektrycznym została firma Segway, której pojazdy sprawdziły się w amerykańskich miastach, takich jak Providence czy Fort Corlins, a także w Paryżu, Berlinie oraz miastach w Belgii, Wielkiej Brytanii, a nawet Nowej Zelandii.

Zaproponowany przez Segway model charakteryzuje się między innymi większą pojemnością akumulatora i automatyczną zmianą biegów.

- Rzeczoznawca wykazał, że Segway cechuje się wysokiej klasy wodoodpornością. Ponadto pokrywa zabezpiecza akumulator, chroniąc go przed uszkodzeniami mechanicznymi i działaniem ciepła - zachwalała szefowa projektu MEVO Dagmara Kleczewska. - Koła są odporne na uszkodzenia. Rower posiada opony bezdętkowe, niewymagające uzupełniania powietrzem. Posiada też licznik prędkości i ładowania, uchwyt na telefon i indukcyjną ładowarkę - wyliczała.

Niemal cztery kilogramy więcej niż poprzedni model

Nowe MEVO wygląda masywniej. Waży 40 kilogramów, ale - jak zapewniają twórcy metropolitalnego systemu - nie będzie to problemem dla użytkowników.

- W Segway'u dużo płynniejsze jest nie tylko wspomaganie, ale również ruszanie - przekonywał Grzegorz Pawlikowki, pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej miasta Tczewa, który miał możliwość przetestowania roweru. - Szersza kierownica sprawia, że nie męczą się nadgarstki użytkownika korzystającego z roweru. Również dużo mniej odczuwalne są drgania w momencie jazdy po nierównościach - zapewniał.

Pierwsze rowery w sierpniu

Na razie do Gdańska przyjechał pokazowy model nowego MEVO. Aneks podpisany z operatorem zakłada, że wewnętrzne testy na ulicach Trójmiasta rozpoczną się w sierpniu. Jeśli nie będzie problemów, miesiąc później operator udostępni system mieszkańcom Obszaru Metropolitalnego w ramach testów zewnętrznych. W międzyczasie operator będzie musiał stworzyć nową aplikację do jego obsługi.

- Najpóźniej rowery muszą być na ulicach metropolii w listopadzie - mówiła z przekonaniem Dagmara Kleczewska. - Flota jest całoroczna, rowery będą do dyspozycji mieszkańców niezależnie od pory roku - dodała.

DOSTĘP PREMIUM

WE WSPÓŁPRACY Z