Pomorskie. Koniec ze starymi pociągami w SKM. Jest zgoda na zakupy za ponad miliard

Ponad miliard złotych wyda samorząd Pomorza na zakup nowych pociągów. Sejmik jednogłośnie przyjął stosowną uchwałę, a marszałek podpisał z dostawcą pojazdów umowę, rozpisaną na trzy lata. To największa w historii województwa inwestycja w tabor kolejowy.
Zobacz wideo

Rekordowy zakup taboru był możliwy dzięki podpisanej w ubiegłym roku umowie z firmą NEWAG S.A. Kontrakt dotyczył dostawy dwóch pociągów z opcją rozszerzenia do 31 pojazdów. Podpisy pod decyzją o skorzystaniu z pełnej opcji marszałek złożył tuż po wyrażeniu przez pomorski sejmik jednogłośnej zgody na finansowanie.

 - Na historyczny zakup składają się dwie umowy. Pierwsza z nich to umowa ze spółką NEWAG S.A. dotycząca wykorzystania pełnej opcji na zakup 31 pojazdów kolejowych. Druga to porozumienie ze spółką PKP SKM w Trójmieście dotycząca wspólnego wykorzystania unijnego dofinansowania na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz sprzętu do utrzymania tych pojazdów - tłumaczy rzecznik marszałka Michał Piotrowski. - Właścicielem dwóch pojazdów oraz urządzeń do utrzymania taboru będzie przewoźnik, pozostałe osiem pojazdów będzie własnością województwa - precyzuje.

Przełomowa inwestycja

Ponad miliard złotych wydane na nowoczesne pociągi ma sprawić, że więcej mieszkańców regionu zdecyduje się z nich korzystać. Marszałek województwa nazywa tę inwestycję "przełomową". - W relatywnie krótkim czasie powinna nastąpić wyraźna poprawa jakości wykonywanych przewozów - nie ukrywa zadowolenia Mieczysław Struk. - W tym roku osiem pojazdów trafi na tory Szybkiej Kolei Miejskiej, w przyszłym roku trzy zaczną obsługiwać ruch regionalny, a kolejne pociągi trafią do nas w roku 2025 i 2026. Cały kontrakt zostanie wykonany do 30 lipca 2026 roku - wylicza marszałek.

Urzędnicy podkreślają, że jest to największe zamówienie kolejowe w dotychczasowej historii pomorskiego samorządu pod względem liczby oraz wartości kontraktu. Wkład własny przekroczył poziom 420 milionów złotych, pozostałe niemal 700 milionów to dotacje unijne.

- Cieszę się, że wspólnie z samorządem województwa będziemy mogli wykorzystać zapewnione przez PKP SKM unijne dofinansowanie - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM. - Modernizacje linii kolejowej, a także nowy i zmodernizowany tabor, docelowo pozwolą na zwiększenie prędkości pociągów i skrócenie czasu przejazdów - zapowiada.

Gdańsk. Ratował ludzkie życie, a w Gdańsk. Ratował ludzkie życie, a w "podziękowaniu" dostał mandat

- Niemal połowa taboru to dzisiaj kilkudziesięcioletnie pojazdy, które - chociaż dobrze utrzymane - nie przystają już do współczesnych wymagań - przyznaje Lignowski. - W roku 2026 pojazdy, które będą jeździły w trójmiejskiej aglomeracji, będą wyłącznie nowe lub wcześniej zmodernizowane - zapowiada z zadowoleniem prezes.

Pomorska kolej z rekordami

Województwo pomorskie cieszy się najwyższym w kraju wskaźnikiem wykorzystania kolei. Statystycznie na każdego mieszkańca przypada 26 przejazdów rocznie. Większość tego ruchu generuje Szybka Kolej Miejska.

- W 2022 roku przewoźnicy kolejowi w Pomorskiem przewieźli niemal 58 milionów pasażerów. Większość z nich, bo ponad 43 miliony, to pasażerowie PKP SKM w Trójmieście - wylicza marszałek Struk. - W tym roku istnieje szansa na przekroczenie 60 milionów pasażerów. Nastąpił więc czas na poprawę jakości taboru, zarówno na liniach regionalnych, jak również na linii kolejowej stanowiącej kręgosłup transportowy metropolii - przekonuje samorządowiec.

- Spółka PKP SKM Trójmiasto, która jeździ tylko na części jednego województwa, jest przez ostatnich kilka lat czwartym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i faktycznie - w ramach rozkładu jazdy, który realizujemy co roku - przewozimy około 65 procent podróżnych z naszego województwa - potwierdza Maciej Lignowski. Przekonuje jednocześnie, że tegoroczne wyniki mogą być jeszcze wyższe. - Względem ubiegłego rekordowego roku przewozy w styczniu i lutym są wyższe o kilkanaście procent, co pokazuje, że liczba podróżnych, którzy chcą lub muszą korzystać z komunikacji kolejowej, cały czas rośnie - podsumowuje prezes.

Na horyzoncie kolejne zakupy

Na rekordowym kontrakcie kolejowe zakupy pomorskiego samorządu się nie kończą. Województwo ogłosiło również przetarg na zakup czterech wieloczłonowych pociągów o napędzie hybrydowym. Dzięki silnikowi elektrycznemu i spalinowemu składy takie będą mogły obsługiwać wszystkie linie kolejowe w regionie. Będą to pierwsze tego typu pojazdy na Pomorzu.

DOSTĘP PREMIUM

WE WSPÓŁPRACY Z