Cięcia w komunikacji miejskiej w Gdyni w ogniu krytyki. Protestuje nawet sąsiednia gmina

REKLAMA
Coraz głośniej rozbrzmiewają apele o przywrócenie zlikwidowanych linii komunikacji miejskiej w Gdyni. Od poniedziałku z rozkładów zniknęło około 5 proc. połączeń. Pismo w sprawie ich powrotu wystosowała Lewica, petycję przygotowują rady dzielnic, protestuje nawet samorząd Sopotu, który stracił trolejbusowe połączenie z Gdynią.
REKLAMA
Zobacz wideo

Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy Pustek Cisowskich i Demptowa. Tamtejsza rada dzielnicy zbiera podpisy pod petycją w sprawie wycofania się ze zmian. Jak czytamy w dokumencie: "Dla mieszkańców Demptowa linia 34 - wprowadzona w 2019 roku, po wielu latach starań różnych stron - to jedyne połączenie z centrum miasta. Linia jest często wykorzystywanym środkiem transportu, w tym dla dzieci i osób starszych. Marzeniem wielu mieszkańców było i nadal jest dodanie kilku kursów w weekendy tak, aby możliwy był korzystny dojazd do Śródmieścia bez samochodu w sobotę lub niedzielę".

REKLAMA

Mieszkańcy przypominają też, że z linii 34 dzieci mogły korzystać samodzielnie - bezpośrednio dojeżdżając na zajęcia dodatkowe do centrum lub do Młodzieżowego Domu Kultury. Jak przekonują, "przesiadanie się do innych autobusów jest dla nich dużo większym utrudnieniem niż bezpośredni kurs".

"Miasto bez komunikacji nie jest nowoczesne"

Na biurko prezydenta Gdyni trafiło już pismo z apelem o wycofanie się z cięć w komunikacji miejskiej, podpisane przez działaczy miejskiej opozycji.

- Przede wszystkim domagamy się cofnięcia zmian, cofnięcia likwidacji linii komunikacji miejskiej i powrotu do stołu rozmów, czyli rozpoczęcia procesu konsultacji społecznych z radami dzielnic - przekonuje Marcin Strzelczyk z Nowej Lewicy. - Te zmiany uderzają w 100 tysięcy mieszkańców naszego miasta, którzy nagle dowiedzieli się, że nie mają autobusu do pracy, nie mają autobusu do szkoły, nie mają autobusu do swoich centrów życia - wylicza.

- Miasto, które jest zalane korkami, które nie inwestuje w nowoczesną komunikację zbiorową, to nie jest nowoczesne miasto - kręci głową Kacper Dominikowski z Młodej Lewicy. Przekonuje, że na utrzymanie komunikacji miasto powinno znaleźć pieniądze, nawet kosztem rezygnacji z innych, choćby promocyjnych działań.

REKLAMA

Problemy natury ekonomicznej

Likwidację na poziomie około miliona wozokilometrów, czyli około 5 proc. funkcjonowania komunikacji miejskiej, władze miasta tłumaczą koniecznością ekonomiczną.

- Mimo że wpływy do budżetu miasta Gdyni mają być niższe o 126 milionów złotych, na komunikację miejską i tak udało się wygospodarować o 15 milionów więcej niż w roku ubiegłym - zwraca uwagę wiceprezydentka Gdyni Katarzyna Spychała. - Niestety, w dobie szalejącej inflacji i dramatycznych podwyżek cen energii i paliw, kwota większa aż o 15 milionów nie tylko nie pozwala zwiększyć liczby kursów, a wręcz wystarcza tylko na mniejszą ich liczbę niż w 2022 roku - dodaje.

Spięcie na linii Gdynia - Sopot

Zmiany w rozkładach doprowadziły do iskrzenia między sąsiadującymi samorządami Gdyni i Sopotu. Przez dziesięciolecia miasta łączyła gdyńska linia trolejbusowa 21. Od poniedziałku kursy zostały zlikwidowane.

- Prowadzimy rozmowy z miastem Gdynia w celu przywrócenia linii trolejbusowej nr 21 - zapewnia wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski. - Naszym mieszkańcom zależy na tym połączeniu. Jest często wykorzystywane przez uczniów, ale też przez osoby starsze - tłumaczy samorządowiec.

REKLAMA

- Podejmowaliśmy trudne, poprzedzone dogłębną analizą ekonomiczną i społeczną, decyzje co do cięć. Cięcia zawsze są trudne i przykre, jednak wybieraliśmy takie, które będą dla mieszkańców możliwie najmniej dolegliwe - przekonuje Katarzyna Spychała. - Obecnie omawiamy z Sopotem możliwości poprawy sytuacji - dodaje.

- Znamy i rozumiemy trudną sytuację samorządów. Wszyscy borykamy się z szalejącą inflacją, z wysokimi cenami paliwa czy też horrendalnym wzrostem cen energii, ale mamy nadzieję, że wspólnymi siłami uda się nam przywrócić tę linię - odpowiada Skwierawski.

>> Czytaj więcej wiadomości z Trójmiasta <<

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

TOK FM PREMIUM

REKLAMA
REKLAMA
Copyright © Grupa Radiowa Agory