Na przystanek idziesz chodnikiem, ścieżką czy na przełaj? Gdańsk pokazuje, jak mieszkańcy wędrują po mieście

Dwa lata trwały prace nad interaktywną mapą, na której wyjątkowo precyzyjnie widać, jak przemieszczają się mieszkańcy Gdańska. Model dostępności pieszej pomoże w planowaniu nowych inwestycji, przyda się też w usprawnianiu komunikacji miejskiej.

Na udostępnionej przez Biuro Rozwoju Gdańska interaktywnej mapie możemy znaleźć nie tylko drogi i chodniki, ale też wydeptane ścieżki, płoty czy rowy. Za jednym kliknięciem możemy dowiedzieć się, ile zajmuje dojście z danego rejonu do przystanków komunikacji miejskiej.

- Ma to być narzędzie dla osób pracujących nad planowaniem przestrzennym i dla tych, którzy zajmują się rozwojem komunikacji publicznej i pieszej w Gdańsku - mówił wiceprezydent Piotr Grzelak. - Każdy z nas może sobie wyobrazić swoją trasę do przystanku komunikacji publicznej czy do różnych usług. Bardzo często są to ścieżki, którymi chodzimy, skracając sobie drogę. Mapa dostępności pozwala nam lokalizować te bariery i je przełamywać - podsumował.

Do stworzenia modelu zostały wykorzystane otwarte dane wektorowe z portalu Open Street Map, dzięki którym powstała szczegółowa mapa sieci połączeń pieszych. Dane związane z częstotliwością obsługi przystanków pozyskano z informacji udostępnianych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Dwa lata żmudnej pracy

- Prace nad stworzeniem tego narzędzia trwały dwa lata - wyjaśniał Tomasz Budziszewski, p.o. kierownik Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska. - Priorytetem w zakresie mobilności jest dogodna dostępność piesza, rowerowa i komunikacji zbiorowej. Dotychczas skazani byliśmy na szacunkowe określanie odległości, które nie odzwierciedlało faktycznego stanu infrastruktury pieszej i istniejących barier przestrzennych. Dziś korzystamy z danych bardzo dokładnych i precyzyjnych - dodaje.

Wyniki analiz umożliwiają wskazanie obszarów o ograniczonym dostępie do transportu publicznego i mogą mieć wpływ na tworzenie nowych przystanków oraz ciągów pieszych tam, gdzie są one potrzebne.

- To narzędzie będzie dla nas pomocne nie tylko przy planowaniu sieci komunikacji miejskiej, ale też przy optymalizacji lokalizacji przystanków i linii - przekonywał Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Ma to też wymiar ekonomiczny, ponieważ jeżeli można inaczej poukładać trasy autobusów, to z pewnością będzie to korzystne w rachunku ekonomicznym - zauważał.

Dla planistów, mieszkańców i inwestorów

Potencjał interaktywnej mapy jest bardzo duży. Może się przydać nie tylko miejskim planistom, ale również mieszkańcom, którzy chcą planować poruszanie się po mieście albo zgłaszać pomysły na różnego rodzaju zmiany czy udogodnienia.

Może też być przydatnym narzędziem dla inwestorów, którzy chcą zlokalizować swoje inwestycje na terenie Gdańska. Model pozwoli dokładnie sprawdzić, jaka jest dostępność, gdzie jest najbliżej do komunikacji miejskiej, gdzie jest największa częstotliwość ruchu - i pod tym kątem planować swoje inwestycje.

Aktualna wersja aplikacji bazuje na danych pozyskanych w kwietniu 2022 roku. Aktualizacja ma być przeprowadzana co trzy miesiące. W planie jest też wprowadzanie nowych funkcjonalności.

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny

Najnowsze podcasty

Więcej podcastów