Wstęgę przecięli dziewięć miesięcy temu, otwierają dopiero teraz. Nowy terminal w Gdyni odprawi pasażerów
Nowy etap w historii gdyńskiego portu rozpocznie prom Stena Spirit pływający między Polską a Szwecją. W dniu otwarcia odwiedzi od zarówno stary, jak i nowy terminal. - Ten statek rozładuje się na starym terminalu, natomiast już załadunek i wyjście z portu nastąpi z nowego - precyzuje Maciej Krzesiński, dyrektor do spraw handlowych Portu Gdynia. - Można powiedzieć, że to będzie inauguracja operacyjnej działalności tego terminalu - dodaje.
Otwarcie po... otwarciu
Inauguracja operacyjna jest kolejnym "otwarciem" terminalu. Wstęgę w drzwiach obiektu uroczyście przecinano z udziałem przedstawicieli rządu już dziewięć miesięcy temu. - To był moment zakończenia projektu unijnego - wspomina Krzesiński. - Natomiast to jeszcze nie oznaczało stuprocentowego zakończenia budowy, dlatego że armatorzy, którzy przeprowadzają się na ten terminal, po prostu mają też swoje dodatkowe wymagania i projekty, które sami również chcieli wdrożyć - dodaje.
Prace, jak przyznaje nasz rozmówca, nawet teraz się nie kończą. - Cały czas jeszcze będziemy ten terminal dostosowywać, sprawdzać, będziemy też modyfikować różnego rodzaju elementy po to, żeby był najsprawniejszy na akwenie Morza Bałtyckiego - podkreśla Krzesiński.
Jeden z najnowocześniejszych na Bałtyku
Nowy terminal będzie znacząco się różnił od dotychczasowego. Budynek do obsługi pasażerów jest dużo większy i nowocześniejszy. Znaczenie ma też jego położenie blisko centrum Gdyni - pasażerowie nie będą mieli problemu z dojściem do niego nawet pieszo. Obiekt ma też wysokie parametry techniczne.
- Nabrzeże dostosowane jest do przyjmowania dużo dłuższych statków. Do tej pory mogliśmy przyjmować statki o długości do 175 metrów. W tej chwili będziemy mogli przyjmować promy do 240 metrów długości - wylicza przedstawiciel portu. - Na tym terminalu zastosowano też szereg innowacyjnych rozwiązań: po raz pierwszy w Polsce mamy chociażby podłączenie statku do prądu bezpośrednio z pirsu. Jesteśmy przygotowani, aby prowadzić bunkrowanie LNG. Rampa jest dostosowana do obsługi bardzo różnorodnych promów. Śmiało można powiedzieć, że jest to jeden z najnowocześniejszych terminali, jeśli nie najnowocześniejszy w tej chwili terminal w basenie Morza Bałtyckiego - przekonuje z dumą Maciej Krzesiński.
Kolejny przewoźnik za pół roku
Budowa Publicznego Terminala Promowego pochłonęła blisko 290 milionów złotych. Powstały budynek do obsługi pasażerów, budynek magazynowy, place manewrowe i parkingi. Prace obejmowały też kompleksową przebudowę nabrzeża, przygotowanie specjalnej rampy i przebudowę infrastruktury kolejowej i drogowej.
Przez najbliższe miesiące korzystać z niego będzie Stena Line. Kolejnym przewoźnikiem, który włączy się - prawdopodobnie za pół roku - będzie Polska Żegluga Bałtycka z promami Polferies.
Czy wiesz, że możesz słuchać TOK FM przez internet bez reklam? W Radiu TOK + Muzyka zamiast reklam usłyszysz muzykę. Kup TOK FM Premium w promocyjnej cenie 1 zł za pierwszy miesiąc, później 13,99 zł za każdy kolejny.
Nie czekaj, wypróbuj Radio TOK FM bez reklam!
-
TSUE wydał wyrok w sprawie o reformę polskiego sądownictwa
-
Prof. Markowski ostrzega przed "oszustwami wyborczymi, które się szykują". Jaką przewagę musi mieć opozycja w wyborach?
-
Polscy ochotnicy zaatakowali terytorium Rosji? Jest komentarz Rosjan
-
Wyrok TSUE miażdży PiS-owską reformę sądownictwa. "Znów mogą czekać nas kary"
-
"Widać dygocik". Władza przestraszyła się marszu 4 czerwca? "Wyrażają pogardę dla Polaków"
- Ceny w maju przestały rosnąć. "To początek powrotu do inflacyjnej normalności?"
- Poszła popływać w Wiśle i już nie wypłynęła. Trwają poszukiwania młodej kobiety
- "Weaknesses" - jak sprytnie mówić o swoich słabościach
- Ziobro grzmi po wyroku. Atakuje TSUE. "Główny sąd europejski jest skorumpowany"
- Nagła zmiana pogody przed długim weekendem. IMGW: Opady, burze z gradem i ulewami