Prezydent Tarnowa zniecierpliwiony. "Jeśli pieniądze nie wpłyną na czas, inwestycje będą zagrożone"

- Tylko unijne fundusze mogą uratować budowę obwodnicy, na którą mieszkańcy czekają od lat - mówią władze Tarnowa. Przez tutejsze osiedla każdego dnia przetaczają się setki samochodów ciężarowych. Mieszkańcy są sfrustrowani, a prezydent miasta zniecierpliwiony.
Zobacz wideo

- Jesteśmy zaniepokojeni przedłużającą się procedurą uzyskiwania środków z KPO. Słyszymy też o zagrożonych funduszach europejskich. Jeśli pieniądze nie wpłyną na czas, zagrożonych będzie kilka bardzo ważnych dla Tarnowa inwestycji. Szczególnie oczekiwana przez mieszkańców jest na przykład obwodnica wschodnia - mówi prezydent Tarnowa Roman Ciepiela. - Aleją Jana Pawła II przetaczają się tysiące tirów i trzeba je wyprowadzić poza miasto, bo przejeżdżają w tej chwili przez środek wielotysięcznego osiedla - dodaje.

Obwodnica wschodnia po części mogłaby być sfinansowana z funduszy unijnych z 15-procentowym wkładem własnym miasta. Obecnie rząd, a konkretnie jego agenda, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, stoi na stanowisku, że to samorząd powinien wyłożyć pieniądze na "swoją" część obwodnicy. Samorząd mówi z kolei, że takich środków nie ma. Chodzi o kwotę w granicach 400 mln zł.

Projekty czekają w szufladach

Władze miasta przekonują, że przez brak unijnych funduszy także inne projekty utknęły w urzędowych szafach. Kilka z nich zgłaszanych było do różnych rządowych programów, ale dofinansowania nie udało się uzyskać. 

Istotną inwestycją drogową, na którą można by pozyskać pieniądze z UE, jest chociażby budowa połączenia drogowego ul. Warsztatowej z Tuchowską. Rozwiązałoby ono najbardziej pilne problemy komunikacyjne miasta. - Gdyby była gwarancja pieniędzy, z dnia na dzień moglibyśmy ogłaszać przetarg na wykonanie tej bardzo ważnej dla nas inwestycji - mówi prezydent Ciepiela. - Kiedy projekt był gotowy, jej koszt wyliczono na 151 milionów złotych. Dzisiaj oczywiście będzie to znacznie większa kwota - dodaje.

Za taką sumę miałoby zostać wybudowane nie tylko samo połączenie Warsztatowej z Tuchowską (o długości ponad 2 km), ale też budowa mostu nad terenem PKP, siedem skrzyżowań, rondo, ciągi piesze, drogi rowerowe oraz zjazdy.

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny