Rzeszów szykuje się na przyjazd "kreta" olbrzyma. Muszą obniżyć jezdnię o 36 centymetrów

Trwa transport największych elementów maszyny TBM, która wydrąży tunel na odcinku S19 Rzeszów Południe - Babica. W stolicy Podkarpacia ruszyły przygotowania do przejazdu tego potężnego "kreta". Na jednej z ulic trzeba obniżyć jezdnię o 36 centymetrów.
Zobacz wideo

Konwój z maszyną TBM spodziewany jest w Rzeszowie w nocy z 28 na 29 listopada. Po zjeździe z S19 konwój będzie poruszać się ul. 9 Dywizji Piechoty oraz ul. Podkarpacką do granicy miasta i gminy Boguchwała. Transportowane elementy są tak duże, że konieczne jest odpowiednie przygotowanie trasy.

- Chodzi przede wszystkim o obniżenie o około 36 centymetrów nawierzchni ul. 9 Dywizji Piechoty pod wiaduktem kolejowym. Prace obejmą odcinek o długości około 250 metrów - wyjaśnia Artur Gernand z kancelarii prezydenta Rzeszowa. W związku z rozpoczynającymi się pracami wyłączona z ruchu będzie jezdnia od strony południowej na odcinku od ul. Zawiszy Czarnego do ronda na ul. Podkarpackiej. Ruch w dwóch kierunkach będzie odbywał się jezdnią po stronie północnej.

Ostatnie elementy maszyny TBM przejadą przez Rzeszów z 22 na 23 grudnia. Później zacznie się naprawianie uszkodzonej ulicy. - Wszelkie koszty związane z obniżaniem nawierzchni oraz przywracaniem jej do stanu pierwotnego poniesie firma Mostostal Warszawa, czyli współwykonawca budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica - mówi Artur Gernand.

Tylko nocą

Transport odbywa się wyłącznie nocą - między godziną 22 a 6. W poniedziałek (21 listopada) konwój miał wyruszyć z MOP Wola Korycka - drogą ekspresową S17 w kierunku Lublina - na kolejny postój do MOP Markuszów, już na terenie województwa lubelskiego.

GDDKiA apeluje o ostrożność i stosowanie się do znaków oraz wprowadzonej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu. Pojazdy biorące udział w konwoju posiadają specjalistyczne zabezpieczenie. - To między innymi tablice VMS [znaki zmiennej treści], mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem oraz wsparcie policji - wylicza Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Maszyna będzie się przewiercała pod wzgórzem Grochowiczna w Babicy. Prace rozpoczną się w przyszłym roku. Maksymalna głębokość prowadzonych prac wyniesie ponad 100 metrów. TBM ma 112 metrów długości, waży 4000 ton, a jej tarcza wiercąca ma nieco ponad 15 metrów średnicy.

Karpatka, Zawalidroga, Ryjówka

GDDKiA przypomina o konkursie na nazwę dla maszyny TBM. Aby wziąć w nim udział, należy do środy (23 listopada) przesłać propozycję nazwy na adres: nazwijTBM@gddkia.gov.pl.

Co ważne, imię powinno być żeńskie. Każdy uczestnik może przesłać tylko jedno zgłoszenie, a w konkursie mogą brać udział wyłącznie osoby pełnoletnie. - Spośród nadesłanych zgłoszeń komisja konkursowa wybierze maksymalnie sześć propozycji, które w kolejnym etapie zostaną poddane pod głosowanie internautów - tłumaczy Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Głosowanie odbędzie się między 28 listopada a 16 grudnia. - Uczestnicy, których propozycje trafią do drugiego etapu konkursu będą mogli odwiedzić plac budowy i zobaczyć na żywo jak pracuje maszyna TBM - zachęca Joanna Rarus. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 21 grudnia.

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny