Pierwszy taki gigant na polskich drogach. Spowoduje utrudnienia w sześciu województwach

Z Opola do Rzeszowa przez Warszawę - tylko tak można przewieźć gigantyczną maszynę, która będzie drążyć tunel na trasie S19 na Podkarpaciu. Pierwszy konwój wyruszy z Opola w piątek. Na miejsce dotrze w pierwszych dniach grudnia. Będą zamykane drogi i wprowadzane objazdy.
Zobacz wideo

Transport maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine) od wielu miesięcy przygotowywały wyspecjalizowane firmy. Gigantyczny "kret" przetransportowany został z Hiszpanii w częściach. Te największe przypłynęły do Polski statkiem, a następnie barkami transportowane były Odrą ze Szczecina do Opola. W piątek (11 listopada) w nocy wyruszą z Opola - transportem drogowym - na budowę odcinka drogi S19 w województwie podkarpackim.

Pierwszy konwój będzie największym wyzwaniem. - Gabaryty tego ładunku są rekordowe. Największy element ma dziewięć metrów szerokości - mówi nam Agata Andruszewska z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dla porównania, dwa pasy ruchu na autostradzie A4 wraz z pasem awaryjnym mają szerokość 10,5 metra.

Jeden zestaw transportowy będzie miał długość 74 metrów i masę 500 ton. - Będzie się składał z tzw. ciągnika balastowego [ciągnącego cały układ], dwóch wielkich platform, na których będą przewożone elementy oraz kolejnego ciągnika - pchającego całość. W pierwszym konwoju będzie pięć takich zestawów - zapowiada Andruszewska.

Konwoje będą trzy. - Na ich trasie kierowcy muszą się liczyć z takimi utrudnieniami jak: zwężenia, przełożenie ruchu na jezdnię przeciwną lub odcinkowe zamknięcie drogi lub wiaduktu wraz z wyznaczeniem objazdu - opisuje nasza rozmówczyni. By było bezpiecznie, konwoje wyposażone będą w elektroniczne tablice i mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną. Będą też piloci kierujący ruchem oraz obstawa policji.

Przez sześć województw z prędkością 10 km/h

Transport będzie się poruszał wyłącznie nocą (między godziną 22 a 6) z maksymalną prędkością 10 km/h. Jeden przejazd może trwać nawet 25 dni. Kolejne konwoje wysyłane będą w grudniu i styczniu, zatem ostatni dotrze na plac budowy najpóźniej z końcem stycznia przyszłego roku.

Na terenie województwa opolskiego transporty pojadą m.in. drogami wojewódzkimi nr 423 i 424 oraz autostradą A4, następnie przemieszczać się będą przez województwa: śląskie, łódzkie, mazowieckie i lubelskie. Tą okrężną drogą dotrą na miejsce budowy na Podkarpaciu.

- Dla transportu na terenie województwa opolskiego przewidujemy dwie noce: z 11 na 12 listopada oraz kolejną, z 12 na 13 listopada - zapowiada przedstawicielka opolskiego oddziału GDDKiA. Dalej konwój pojedzie autostradą A1 i trasą S8 w kierunku Warszawy. Mostem na trasie S2 przekroczy Wisłę i skieruje się na S17 w kierunku Lublina. Stąd drogami S19 i DK19 dotrze na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia.

Jak tłumaczy nasza rozmówczyni, przy wyborze trasy kluczowe były parametry znajdujących się na niej obiektów, a każdy wiadukt został indywidualnie przeanalizowany pod kątem tak wielkich obciążeń. - Gdy taki "gigant" wjedzie na most lub wiadukt, ten musi "odpocząć", tj. odprężyć się i wrócić do pierwotnego stanu. Musi to trwać co najmniej pięć minut. W związku z tym musimy uwzględnić odpowiednie odległości między zestawami. To z kolei oznacza, że cały "peleton" będzie miał około 4,5 kilometra - mówi Andruszewska.

Jak nazwać wielkiego kreta?

Jak informuje GDDKiA, odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy to jedna z trudniejszych technologicznie inwestycji drogowych w Polsce. Ukształtowanie terenu wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu o długości 2,2 km na głębokości do 100 metrów. Prace przy jego drążeniu - przy użyciu TBM - rozpoczną się w przyszłym roku. Po złożeniu maszyna będzie ważyć 4 tysiące ton, a jej tarcza wiercąca ma mieć średnicę ponad 15 metrów. To o 1,7 metra więcej niż średnica Wyspiarki, która wydrążyła tunel w Świnoujściu.

GDDKiA ogłosiła też konkurs na nazwę dla gigantycznej maszyny, która wywierci tunel na S19. Do 23 listopada można przesyłać propozycje nazwy na adres nazwijTBM@gddkia.gov.pl. Zgodnie z tradycją, imię powinno być żeńskie.

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny