Lublin. Na ten kilometr czeka pół miasta. Pod budowę drogi trzeba wyburzyć ponad setkę budynków

Miasto właśnie dostało dofinansowanie na dokończenie ulicy Lubelskiego Lipca '80. Trasa ułatwi podróżowanie po mieście na osi północ - południe. Pozwoli też dotrzeć na budowany dworzec autobusowy, pobliski stadion czy nowe - powstające w pobliżu - osiedle z programu Mieszkanie Plus.
Zobacz wideo

Obecnie ulica Lubelskiego Lipca '80 kończy się koło Areny Lublin. Później kierowcy z wygodnej, szerokiej arterii muszą zjechać na jednopasmową Krochmalną, by dotrzeć w rejon przebudowanego przed trzema laty skrzyżowania z Diamentową. Dlatego droga, która mogłaby usprawnić podróżowanie do centrum mieszkańcom Czubów czy Wrotkowa, nie spełnia swojego zadania. Z kolei na alternatywnych trasach - Wyścigowej lub biegnącej w samo centrum Nadbystrzyckiej - tworzą się duże korki. 

- Dzięki temu połączeniu domyka się cały układ drogowy wokół dworca metropolitalnego - cieszy się wiceprezydent Lublina Mariusz Banach. Bez tego dojazd do obiektu, który ma być gotowy w lutym przyszłego roku, byłby bardzo utrudniony. A brakuje niespełna 1100 metrów. Niby niewiele, ale roboty jest jednak sporo, bo pod budowę drogi trzeba wyburzyć ponad setkę budynków w dzielnicy Za Cukrownią, których wykup, miasto prowadziło przez ostatnie dwa lata.

Powstanie trasa mająca po trzy pasy ruchu w każdą stronę, z buspasami po bokach. Do tego zatoki autobusowe, chodniki i drogi dla rowerów oraz skrzyżowania ze światłami na przecięciu z Włościańską i Cukrowniczą.

"Wszystkie pozwolenia i dokumenty są"

Budowy nowej trasy nie udałoby się zacząć, gdyby nie dofinansowanie z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. - To 65 milionów złotych - zapowiedział w Lublinie wiceminister finansów Artur Soboń. To więcej niż 90 procent wszystkich kosztów. Lublin starał się o środki na trzy duże inwestycje. Dostał na największą. Niestety, wciąż będzie trzeba poczekać na przedłużenie ulicy Węglarza w kierunku Trześniowskiej i Turystycznej na Ponikwodzie oraz przebudowę Raszyńskiej na Węglinie w kierunku Konopnicy.

W przypadku przedłużenia Lubelskiego Lipca '80 właściwie od razu można przystępować do pracy. - Wszystkie pozwolenia i dokumenty są - mówi wicedyrektor Zarządu Dróg Grodzkich Mirosław Łuciuk.  Jeszcze w tym miesiącu ma ruszyć przetarg. To oznacza, że prace zaczęłyby się na jesieni. Władze miasta zapowiadają, że droga mogłaby powstać do końca 2023 roku.

Wracając w okolice dworca, to wraz z budową obiektu miasto już wcześniej zabrało się też za remont okalających go ulic - mowa o fragmencie Krochmalnej, Stadionowej wraz z rondem Sportowców, a także Gazowej, Młyńskiej, Dworcowej, Pocztowej czy 1 Maja. Do tego trwają prace nad budową przejazdu koło Targów Lublin, pod wiaduktem do al. Piłsudskiego oraz nad nowym łącznikiem Lubelskiego Lipca '80 - Dworcowa.

Trwają prace w dzielnicach

Pieniądze na budowę Lubelskiego Lipca '80 to druga transza środków z Programu Inwestycji Strategicznych. Wcześniej miasto dostało z tego funduszu dofinansowanie do budowy dróg osiedlowych. To Wapowskiego, Oczki, Brata Alberta i Kuncewiczowej na Dziesiątej, trasa między Milenijną a Szeligowskiego na Czechowie oraz Bliska na Szerokim i Skowronkowa na Sławinku. Prace trwają na większości wspomnianych ulic, w przypadku dwóch ostatnich ruszą w tym miesiącu.

Ruszają nad Zalewem

Kierowców z Lublina wkrótce czekają też inne utrudnienia na drogach. 6 czerwca ruszają prace na moście na Żeglarskiej. Obiekt jest w fatalnym stanie technicznym i trzeba go rozebrać, a następnie zbudować od nowa. A to oznacza olbrzymie utrudnienia i objazdy. Mieszkańcy Zemborzyc, którzy podróżowali tamtędy do centrum, będą musieli jechać Janowską lub Osmolicką. Kiepskie wieści są także dla rowerzystów, bo zamknięty zostanie przejazd główną ścieżką rowerową prowadzącą na Zalew Zemborzycki. Trzeba będzie wcześniej z niej zjechać albo w kierunku ulicy Janowskiej, albo Romera czy Nałkowskich. Nowa przeprawa ma być gotowa do końca listopada.

Co w planach?

Z dużych inwestycji, które w znaczący sposób odmieniłyby podróżowanie po mieście, jest jeszcze między innymi połączenie Dekutowskiego z Głuską. Ono ułatwiłoby jazdę mieszkańcom Dziesiątej, Felina i Głuska. - Tu wszystkie plany i pozwolenia już są, brakuje pieniędzy - przyznaje Justyna Góźdź z lubelskiego ratusza.

Kolejne duże inwestycje to połączenie Stadionowej z Nowym Światem i Wojenną oraz przedłużenie Zana do Smoluchowskiego. W obu przypadkach wiązałoby się to z budową wiaduktu nad torami kolejowymi. Kolejna wielka inwestycja, to przedłużenie Lubelskiego Lipca '80 do Kraśnickiej, wąwozem wzdłuż torów. To jednak na razie pieśń przyszłości. Miasto chce dopiero zlecić przygotowanie dokumentacji na drogę, która ma być połączona z budową węzła przesiadkowego na Widoku i ułatwić dojazd do dworca Lublin Zachód.

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny