Warszawa ma zwolnić. Miasto rozpoczyna konsultacje w sprawie strefy Tempo 30
"Opracowaliśmy projekt mapy wprowadzenia stref ruchu uspokojonego, czyli takich, w których maksymalna prędkość wynosi 30 km/h. Teraz chcemy zweryfikować wstępne propozycje i wspólnie określić docelowy kształt sieci dróg objętych uspokojeniem ruchu" - informują urzędnicy warszawskiego ratusza.
Według założeń urzędu, w stolicy miałoby działać 409 stref uspokojonego ruchu, które miałyby objąć 90,5 procent powierzchni miasta. Na swojej stronie ratusz opublikował interaktywną mapę, na której można sprawdzić ich przebieg.
Urzędnicy podkreślają, że uspokojenie ruchu - czyli ograniczenie maksymalnej prędkości do 30 km/h - oznacza poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg: kierowców, pasażerów, rowerzystów i pieszych. Wśród zalet tego rozwiązania urzędnicy wymieniają jeszcze m.in.: zapobieganie wypadkom drogowym - również tym śmiertelnym, zwiększenie płynności ruchu drogowego czy wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów zamieszkania.
Jak mówił "Gazecie Stołecznej" Tamas Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, nowe strefy Tempo 30 będą wprowadzane stopniowo, "w miarę możliwości finansowych i organizacyjnych miasta czy dzielnic". Podkreślił też, że poza strefami znajdą się główne arterie miasta, jak Marszałkowska, Aleje Jerozolimskie, al. Jana Pawła II czy Trasa Łazienkowska.
Konsultacje społeczne
Zanim jednak zostaną podjęte konkretne decyzje, miasto chce poznać zdanie mieszkańców w tej sprawie. Właśnie ruszyły konsultacje społeczne, które potrwają do końca listopada. Można wziąć w nich udział na kilka sposobów - napisać e-mail ze swoimi uwagami albo stawić się osobiście na spotkaniach, które odbędą się w drugiej połowie listopada. - Organizujemy konsultacje po to, by sprawdzić, czy mieszkańcy chcą takiej strefy u siebie, czy nie - mówi Jakub Leduchowski, zastępca rzecznika ratusza.
O wprowadzeniu stref Tempo 30 na większą skalę mówi się w stolicy od kilku lat. W kwietniu miasto ogłosiło przetarg na opracowanie koncepcji i określenie siatki ulic, które takim uspokojeniem należy objąć. Opracowanie powstało - przygotował je zespół ekspertów pod kierownictwem dra Michała Wolańskiego. To właśnie ta koncepcja (w formie interaktywnej mapy) została teraz opublikowana przez ratusz.
- Chcemy w systemowy sposób uspokoić ruch i poprawić bezpieczeństwo na osiedlach, uliczkach i ulicach, bezpośrednio w sąsiedztwie miejsc zamieszkania warszawianek i warszawiaków. To jeden z priorytetów prezydenta Rafała Trzaskowskiego, a opracowanie pozwoli nam na uporządkowanie już istniejących rozwiązań, wprowadzenie jednolitych standardów i określenie kierunków działań - mówił w kwietniu wiceprezydent Michał Olszewski.
Dziś strefa Tempo 30 występuje m.in. w Śródmieściu - na Starym i Nowym mieście, w rejonie ulicy Koszykowej czy na Mariensztacie.
- Kto stoi za potężną eksplozją w Iraku? "To otwiera kolejny rozdział"
- Niemcy pokazują, jak zalegalizować "trawkę". "To początek rewolucji"
- Schron to nie wszystko. Jak przygotować się na zagrożenie? Niektóre rady mogą zaskoczyć
- Będzie podatek od aut spalinowych? Rząd zbliża się do kompromisu z Komisją Europejską
- "Wszyscy niedługo będziemy pracować w Amazonie". Ostro o polityce światowego giganta
- Znaleźli nowy sposób na integrację osób z niepełnosprawnościami. "Ta zmiana myślenia jest rewolucją"
- Makabryczna zbrodnia w Lgocie Murowanej. Jest akt oskarżenia
- Iga Świątek w półfinale turnieju w Stuttgarcie. Z kim się zmierzy?
- Mężczyzna podpalił się pod sądem, w którym rozstrzygano sprawę Trumpa
- Mastalerek upomina PiS. Chodzi o Kurskiego. "Nie wyciąga wniosków"