Warszawa. Rozpoczęła się budowa nowego mostu przez Wisłę. "Zbliżamy Pragę i Starówkę"

Sa już pierwsze elementy nowej przeprawy przez Wisłę. Kładka za ponad 100 mln złotych, łącząca Pragę i Śródmieście, ma być gotowa za dwa lata. Niedługo będzie widać pierwsze efekty pracy budowniczych.
Zobacz wideo

- Warszawa przez cały czas się rozwija, a odnowienie centrum miasta i rewitalizacja Pragi to dla mnie priorytety. I ważne, by łączyć je ze sobą. Stąd pomysł zbudowania mostu pieszo-rowerowego - mówił w środę Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Od początku roku na praskim brzegu Wisły trwało przygotowanie zaplecza budowy nowego mostu. Budziło ono kontrowersje dotyczące wycinki drzew, o których pisaliśmy na tokfm.pl. Teraz zaczęły się zasadnicze prace budowlane.

Kładka będzie miała 452 metry długości. Urzędnicy podkreślają, że będzie to jedna z najdłuższych przepraw pieszo-rowerowych na świecie. Ma posiadać siedem podpór żelbetowych. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać, po czym rozdzieli się na dwie osobne rampy. Te zostaną przerzucone nad bulwarami, na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Cały most ma powstać do 2024 roku. Koszt budowy to 120 mln złotych.

Nowa przeprawa przybliży Pragę do centrum, łącząc rewitalizowane obecnie obszary prawobrzeżnej Warszawy z bulwarami - na wysokości ulic Karowej z jednej strony i Okrzei z drugiej. Stworzy ciąg spacerowy między Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. Powstanie też korytarz rowerowy łączący Pragę i Targówek ze Śródmieściem. - Jeżeli inwestycja będzie skończona na czas, to utrzymamy obecny koszt, szczególnie biorąc pod uwagę na przykład rosnące ceny stali - mówił prezydent Warszawy.

Zielona Okrzei

W najbliższym czasie zmiany mają zajść też na samej ulicy Okrzei. Według zapowiedzi miejskich urzędników, będzie tam więcej zieleni. Pojawić się mają dodatkowe elementy małej architektury i ścieżki rowerowe. Podczas ostatniej sesji radni przeznaczyli na ten cel 18 milionów złotych.

Za przebudowę będzie odpowiadał Zarząd Dróg Miejskich. Jak mówiła we wtorek jego wicedyrektorka Karolina Gałecka, konkretny projekt tych zmian jest dopiero tworzony. Realizacja inwestycji jest zaplanowana na lata 2022-2024.

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny