Warszawa. Od czwartku regularne loty dronów między szpitalami. PAŻP apeluje o "zachowanie szczególnej ostrożności"

Nad Warszawą będą latać drony, które mają wspomóc transport medyczny. Pierwsze regularne loty wystartują już w czwartek. Bezzałogowce będą poruszać się po wyznaczonych trasach, z prędkością około 70 kilometrów na godzinę, 100 metrów nad ziemią.
Zobacz wideo

Regularne loty na terenie Warszawy to nowe rozwiązanie, które ma usprawnić usługi na rzecz systemu opieki zdrowotnej. Drony będą dostarczały wszelkie potrzebne akcesoria medyczne. Nie będzie to jednak transport krwi czy tkanek, bo w Polsce nie ma przepisów, które pozwalałyby na przenoszenie tego typu materiałów środkami bezzałogowymi.

Testy trwają od jesieni 2020 roku, natomiast od czwartku (17 lutego) rozpoczną się już regularne loty transportowe. Całość organizuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Loty będą odbywać się na trasach pomiędzy Warszawą - dokładnie Szpitalem Czerniakowskim przy ulicy Stępińskiej - a szpitalami w Pułtusku oraz w Sochaczewie. To dystans około 60 kilometrów w jedną stronę. Drony będą na razie transportować próbki do badań. 

Urządzenia mają się przemieszczać z prędkością około 70 kilometrów na godzinę, na wysokości 100 metrów nad ziemią. "Zwracamy się z prośbą do użytkowników naszej przestrzeni powietrznej o zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie tras lotów BSP [bezzałogowych statków powietrznych - red.]. Pomimo że trasy zostały poprowadzone z pominięciem lądowisk oraz regonów lotów paralotni / motolotni, warto mieć na uwadze ich przebieg, planując swoje loty" - apeluje PAŻP w swoim komunikacie prasowym.

Bezpieczeństwo w rękach operatorów

Operator takiego drona jest całkowicie odpowiedzialny za bezpieczeństwo misji. Jego zadaniem jest także to, by nie blokować ani nie utrudniać lotu innym uczestnikom ruchu. Drony są wyposażone nie tylko w moduł cargo, ale też kamery, które mogą rejestrować całą trasę przelotu i jej przebieg.

Nowością jest to, że loty stają się regularne i odbywają się na coraz dłuższych dystansach. - Celem PAŻP jest zapewnienie bezpieczeństwa lotu, do czego wykorzystujemy wdrożony system kontroli lotów do użytku operacyjnego. Umożliwia on planowanie i przeprowadzanie lotów przez użytkowników dronów. Ten system wdrażano od 2020 roku i jest dużą nowością - mówi Maciej Włodarczyk, kierownik działu koordynacji bezzałogowych statków powietrznych.

Jak informuje w komunikacie PAŻP, częstotliwość operacji wykonywanych na wyznaczonych trasach może wynosić od sześciu do siedmiu lotów w ciągu dnia.

Podobne zadanie pełniły drony w walce z pandemią w Warszawie. Powstał wówczas most powietrzny między stołecznym szpitalem MSWiA i Szpitalem Tymczasowym na Stadionie Narodowym. Drony miały do pokonania około siedmiu kilometrów w linii prostej, a czas przelotu wynosił około ośmiu minut. W podobnym programie mostów powietrznych brał udział Instytut Kardiologii im. kardynała Wyszyńskiego w Warszawie. W 2019 roku podpisano nawet list intencyjny, by rozwijać projekt, ale ostatecznie - przynajmniej na razie - nie funkcjonuje on w pełni.

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny