Warszawa. Tu na razie jest ściernisko, ale ma być park. I to nie byle jaki. Miasto podpisało umowę na projekt

Jest umowa na projekt nowego parku nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy. Mieszkańcom dzielnicy Ursynów obiecuje się ten teren od lat. Wykonawca dostał na zadanie 12 miesięcy, później ma zacząć się budowa.
Zobacz wideo

Nareszcie - mogliby rzec mieszkańcy Ursynowa, którzy na park nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy czekają już dobre kilka lat. Planowanie tego terenu zaczęło się w 2016 roku. Odbyły się też konsultacje społeczne. Według wstępnych planów, park miał powstawać równolegle z samym tunelem i być oddany do użytku niedługo po otwarciu ursynowskiego fragmentu ekspresówki.

Z wielkich planów nic jednak nie wyszło. Miasto nie mogło dogadać się z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (odpowiedzialną za obwodnicę) w kwestii dysponowania terenem. - Prawda jest taka, że jako miasto i dzielnica przespaliśmy swoją szansę już w 2013 roku, a nawet wcześniej, gdy tworzono założenia projektowe POW. Gdyby dzielnica domagała się tego, aby w ramach realizacji POW zagospodarować zieleń, to drogowcy wykonaliby park po zakończeniu budowy, już byśmy go mieli. Zapłaciłby Skarb Państwa - tak o sprawie mówił burmistrz Ursynowa Robert Kempa. Budowa parku nad tunelem POW była jedną z jego obietnic wyborczych.

Kiedy powstanie park?

Ostatecznie dopiero w październiku 2021 roku stołeczny Zarząd Zieleni ogłosił przetarg na zaprojektowanie zagospodarowania terenu nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy na Ursynowie. Teraz udało się podpisać umowę z wybranym wykonawcą. To firma Palmett, która w Warszawie realizowała już takie projekty jak np. zieleń na placu Powstańców Warszawy, "Zielona Świętokrzyska" czy bulwary nad Wisłą.

Na budowę parku na Ursynowie przeznaczono 1,2 mln złotych. O 100 tys. złotych więcej niż wcześniej zakładano. Projekt ma powstać w ciągu 12 miesięcy. Później (najprawdopodobniej w II kwartale 2023 roku) zostanie ogłoszony przetarg na budowę.

Zgodnie z oczekiwaniami dzielnicy i miasta, nowy park linearny ma rozciągać się na długości 2 kilometrów. Na zróżnicowanym terenie pojawi się około 700 drzew, 28 tysięcy krzewów, wielogatunkowe łąki kwietne, rabaty bylinowe i nowy miejski plac. Całość ma splatać tak zwana "żółta wstęga", czyli długa ścieżka, która połączy wszystkie rejony parku.

- Oprócz tego mieszkańcy będą mogli odpoczywać na nowych ławkach i urządzać pikniki na rozległych trawnikach. Na odcinku między ulicą Braci Wagów a aleją KEN powstanie swego rodzaju centrum parku. Będzie to plac z posadzkową fontanną, cały obsadzony drzewami - mówi rzeczniczka stołecznego Zarządu Zieleni Karolina Kwiecień-Łukaszewska.

Zgodnie z założeniami ratusza, prace zakończą się w 2024 roku. Zarówno projekt, jak i budowa parku ma kosztować w sumie 12,3 mln złotych.

Tunel w końcu otwarty

Przypomnijmy - tunel na Ursynowie został otwarty 20 grudnia. To ostatni fragment trasy S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW), której długość wynosi około 33 km. - To najnowocześniejszy i najdłuższy tunel w Polsce; to pewnego rodzaju symbol połączenia Polski wschodniej i Polski zachodniej - zachwalał podczas otwarcia premier Mateusz Morawiecki. Oddanie do użytku inwestycji było wielokrotnie przekładane. Według pierwotnych planów - miała być gotowa już w sierpniu 2020 roku. 

Jak opisywaliśmy niedawno na Tokfm.pl, tunel stał się dla niektórych atrakcją. Nie brakuje osób, którzy robią sobie w nim zdjęcia, a nawet... stają na głowie. GDDKiA apeluje do kierowców (i nie tylko), aby przestrzegali podstawowych zasad bezpieczeństwa i nie narażali innych na utratę zdrowia lub nawet życia.

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny