"Nam nie zależy na inwigilacji. Nam zależy na bezpieczeństwie". Co zmieni nowy tyski system sterowania ruchem?
Prace nad systemem trwały od roku 2019. Wybudowanych lub zmodernizowanych zostało 40 skrzyżowań, a roboty drogowe mocno dały się kierowcom we znaki. Teraz etap najbardziej uciążliwych prac zakończył się i wraz z początkiem lipca rozpoczął się etap kalibracji. Oznacza to, że w najbliższych miesiącach system będzie uczył się zachowań kierowców, gromadził dane i je analizował tak, aby z początkiem przyszłego roku zaprezentować już w pełni swoje możliwości. Cel jest taki, by w Tychach jeździło się nie tylko bezpiecznie, ale i płynnie.
- Bardzo ważne jest, żebyśmy my - jako użytkownicy tego systemu - odpowiednio się zachowywali. Żebyśmy się stosowali do oznakowania poziomego. Jeżeli będziemy zatrzymywać się znacznie wcześniej niż linia zatrzymywania albo przejedziemy tę linię, system może nas nie zobaczyć - podkreśla Agnieszka Kijas, rzeczniczka Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
Kierowców, którzy narzekają na wysyp sygnalizacji świetlnych i twierdzą, że teraz wszędzie będzie się stało, urzędnicy uspokajają. Celem systemu jest zielona fala i bezpieczeństwo. Sygnalizacje powstały tam, gdzie było najniebezpieczniej, a wskazywały na to gromadzone przez lata dane. Przypominają też, że miejski ruch to nie tylko kierowcy, ale również piesi.
- Jest taka fajna sentencja jednego z czołowych urbanistów na świecie Gila Peñalosy [odwiedził zresztą ostatnio Tychy - red.], który mówi, że miasto przyjazne to takie miasto, w którym świetnie czuje się nie tylko ośmiolatek, ale i osiemdziesięciolatek - dodaje Agnieszka Kijas.
Tyski ITS to także udogodnienie dla rowerzystów. Ci, którzy czekają na światłach, nie muszą schodzić z rowerów. Rowerzysta ma specjalną podpórkę, której może się przytrzymać - może postawić nogę, a system sam go wykryje.
Pierwszeństwo dla komunikacji publicznej
Budowa systemu objęła między innymi montaż 600 kamer. Niektóre służą do wideodetekcji. Sprawdzają, czy ktoś podchodzi do skrzyżowania. Inne obserwują tablice rejestracyjne. - Nam nie zależy na inwigilacji. Nam zależy na bezpieczeństwie ruchu - zapewnia Agnieszka Kijas. Podkreśla, że zgodnie z RODO do konkretnych danych będą miały dostęp wyłącznie upoważnione do tego służby, a w razie wypadku bardzo łatwo będzie można zdiagnozować, kto jest sprawcą.
System ma usprawnić komunikację miejską. Priorytet na skrzyżowaniach należeć będzie do autobusów i trolejbusów, a przez miasto nie przejadą przeładowane ciężarówki, bo w ramach ITS stworzony został system pomiaru pojazdów w ruchu. Auta, co do których istnieć będzie podejrzenie, że są przeciążone, zostaną skierowane na stacje ważenia i diagnostyk. Jeśli podejrzenia się potwierdzą, nie wjadą do Tychów i nie będą dewastować dróg.
Rzeczą, która wyróżnia tyski ITS na tle innych w kraju, jest też gotowość do obsługiwania w przyszłości pojazdów autonomicznych. Umożliwiają to specjalne nadajniki w technologii V2X przekazujące w czasie rzeczywistym informacje o warunkach panujących na drogach bezpośrednio do pojazdów. Podobne rozwiązania firma Yunex - odpowiedzialna za realizację tyskiego ITS - stosuje w kilkunastu miejscach w USA, a także w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii czy Singapurze.
Inteligentny System Sterowania i Zarządzania Ruchem w Tychach to inwestycja warta 121 milionów złotych, z czego prawie 85 procent, stanowi dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powstanie ITS było zdaniem władz miasta konieczne. Jak przypomina na swoim profilu w mediach społecznościowych prezydent miasta Andrzej Dziuba, "w Tychach mamy zarejestrowanych ponad 100 tysięcy samochodów - to ogromna liczba, biorąc pod uwagę, że nasze miasto zamieszkuje 120 tysięcy mieszkańców". "Organizacja ruchu przy tak dużej liczbie samochodów jest ogromnym wyzwaniem" - przyznaje.
Czy wiesz, że możesz słuchać TOK FM przez internet bez reklam? W Radiu TOK + Muzyka zamiast reklam usłyszysz muzykę. Kup TOK FM Premium w promocyjnej cenie 1 zł za pierwszy miesiąc, później 13,99 zł za każdy kolejny.
Nie czekaj, wypróbuj Radio TOK FM bez reklam!
- Czy ataku Putina na Polskę trzeba się bać? Takiej rozmowy w naszych mediach jeszcze nie było
- Kultowa polska firma poszła pod młotek. Nie ma chętnych na ratunek
- Burza wokół Ewy Wrzosek i jej walki o TVP. "Na to pytanie nie chce odpowiedzieć"
- Awantura na konferencji. Poszło o aferę wizową. Schreiber nie wytrzymał. "To jakaś komedia jest"
- Maryja z tęczową aureolą obraża uczucia religijne? Sąd nie miał wątpliwości
- Jest nowy dowódca Eurokorpusu. Posłowie dziwią się trybowi odwołania poprzednika
- Afera z Funduszem Sprawiedliwości. Rośnie liczba aresztowanych. Na liście słynny ksiądz
- Hostel LGBT do zamknięcia? "Po wygranej opozycji nasza sytuacja się pogorszyła"
- Patryk Jaki nie wytrzymał w Sejmie. Zaczął krzyczeć
- Wybuch gazu na plebanii w Katowicach. Co zdecydował sąd?