Gliwice. Prace przy centrum przesiadkowym wkraczają w kolejny etap. Ważne zmiany dla kierowców

W okolicach dworca PKP w Gliwicach powstaje duże centrum przesiadkowe. To wielka miejska inwestycja, która ma usprawnić komunikację. Jak podają urzędnicy, prace przekroczyły już półmetek. Od poniedziałku wprowadzono kolejne zmiany w organizacji ruchu w tej części miasta.
Zobacz wideo

Część inwestycji - od północnej strony dworca - ma kosztować 184 mln złotych, z czego 129,5 mln złotych stanowi dofinansowanie unijne. Prace powinny się ty zakończyć na początku przyszłego roku, więc są już bardzo zaawansowane. 

Przebudowywana jest też sieć dróg od południowej strony dworca. W poniedziałek (4 lipca) remonty wkroczyły tu w kolejny etap, w związku z czym nastąpiły zmiany w organizacji ruchu. - Tam się co chwilę coś zmienia, bo to już finisz. Wymaga to dużo cierpliwości od kierowców i jeszcze o tę cierpliwość apeluję - mówi rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gliwice Łukasz Oryszczak.

Od poniedziałku - na odcinku ulicy Jagiellońskiej - wprowadzony jest jeden kierunek ruchu. Kierowcy mogą poruszać się od placu Piastów do skrzyżowania ulic: Częstochowskiej, Hlubka i Jagiellońskiej, jadąc najpierw Dworcową, następnie nad Drogową Trasą Średnicową i w prawo - do Jagiellońskiej.

Ulica Hlubka i odcinek Piwnej (między Hlubka i placem Piastów) pozostają jednokierunkowymi. Kolejna ze zmian dotyczy wyjeżdżających z Okopowej i ulicy Na Piasku, na których obowiązuje nakaz jazdy w prawo. Na ulicy Częstochowskiej natomiast - przed skrzyżowaniem z Jagiellońską - ruch jest zawężony z trzech do jednego pasa.

"Fale" już prawie gotowe

Jeśli chodzi o samo centrum przesiadkowe - gotowe są już charakterystyczne srebrnoszare "fale" zadaszeń, czyli lśniące tafle elewacji głównego budynku obsługi pasażerskiej. - To jest w zasadzie farma fotowoltaiczna na dachu. Większość jego powierzchni jest pokrywana właśnie panelami - mówi nam Oryszczak. To niejedyne ekologiczne rozwiązania. Przy murach oporowych trwa montaż płyt z betonu fotokatalitycznego - materiał ten pozwala na redukcję stężenia w powietrzu między innymi tlenków azotu czy tlenków siarki. Wykazuje właściwości samoczyszczące, sprawdzając się zarówno przy sadzy, brudzie i cząstkach organicznych, jak i przy bakteriach czy alergenach.

Nie tylko centrum przesiadkowe

Unijne dofinansowanie inwestycji sprawiło, że rewitalizacją objęto także dwa zabytkowe obiekty w tej części miasta. Chodzi o wieżę ciśnień i budynek dawnej huty szkła przy ulicy Toszeckiej. - To są dwa obiekty poprzemysłowe z ciekawą architekturą, które uznaliśmy na tyle wartościowe, że postanowiliśmy je zachować - wyjaśnia nasz rozmówca.

Jaka będzie ich funkcja po rewitalizacji - jeszcze nie zdecydowano. Na pewno będą to obiekty miejskie. - Różne miejskie jednostki sobie teraz te budynki oglądają - dodaje Oryszczak.

To będzie Zachodnia Brama Metropolii Silesia

Gliwice są ostatnim dużym miastem na zachodzie Metropolii Śląsko-Zagłębiowskiej. Tu można się będzie przesiąść na autobus czy pociąg, by pojechać do Katowic czy dalej - do Sosnowca.

- Rejon Dworca PKP w Gliwicach był dosyć zaniedbany, zarówno północna jak i południowa strona - przyznaje Oryszczak. - Plac Piastów przed dworcem, gdzie skupiało się wiele przystanków komunikacji miejskiej, też jest teraz modernizowany. Powstają tam atrakcyjne przestrzenie publiczne, infrastruktura piesza i rowerowa - dopowiada.

Przy centrum przesiadkowym ma powstać parking na kilkadziesiąt samochodów, ale - jak słyszymy - nie będzie to raczej miejsce typu "Park and Ride". - Nie chcemy zachęcać do wjeżdżania samochodem do centrum Gliwic. Tego typu obiekty raczej robi się na obrzeżach. Powstające centrum to typowe miejsce przesiadkowe - wskazuje.

Północny i południowy obszar centrum ma już zaprojektowaną nowoczesną infrastrukturę rowerową. Powstać tu mają szybkie drogi rowerowe - w większości odseparowane od jezdni i ruchu samochodowego. Poprzez świeżo wyremontowaną ulicę Jagiellońską - centrum zostanie połączone z metropolitalną velostradą. Ta - z Gliwic do Katowic - ma liczyć 30 kilometrów. Jej budowa rozpocznie się w przyszłym roku.

Czy wiesz, że możesz słuchać TOK FM przez internet bez reklam? W Radiu TOK + Muzyka zamiast reklam usłyszysz muzykę. Kup TOK FM Premium w promocyjnej cenie 1 zł za pierwszy miesiąc, później 13,99 zł za każdy kolejny.

Nie czekaj, wypróbuj Radio TOK FM bez reklam!

DOSTĘP PREMIUM

Serwis informacyjny